رنگ الکترواستاتیک یا رنگ پودری چیست؟

رنگ الکترواستاتیک یا رنگ پودری چیست؟

صاحبان کسب‌وکار همواره به دنبال راه‌هایی برای بهبود و ارتقای محصولات یا خدمات خود هستند. رنگ الکترواستاتیک یا رنگ پودری نیز یکی دیگر از آن «فوت‌های کوزه‌گری» است که صاحبان زیرک کسب‌وکار، برای رنگ‌ رزی فلزات از آن بهره می‌برند. رنگ آمیزی فلزات با رنگ الکترواستاتیک نه تنها ماندگاری و دوام بیشتری دارد، بلکه هزینه کمتری نیز داشته و با محیط‌زیست سازگارتر است.

فرایند رنگ رزی فلزات توسط رنگ الکترواستاتیک چیست؟ استفاده از رنگ پودری چه مزایایی برای تولیدکننده و مصرف‌کننده به همراه دارد؟ آیا استفاده از رنگ الکترواستاتیک برای رنگ آمیزی فلزات مضراتی نیز با خود به همراه خواهد داشت؟ با ما در ادامه این مقاله از وبلاگ پایپ دکو همراه باشید تا پاسخ تمام سوالات خود درباره رنگ پودری را دریابید!

رنگ آمیزی فلز با رنگ الکترواستاتیک

در ادامه خواهید خواند...

فرایند رنگ آمیزی فلزات با رنگ الکترواستاتیک چگونه است؟

رنگ آمیزی فلزات با رنگ الگترواستاتیک نوعی متد پوشش‌دهی فلزات است که در آن با استفاده از الکتریسیتۀ ساکن، رنگ پودری به فلزات می‌چسبد. به عبارتی این فرایند از دو قانون اساسی فیزیک استفاده می‌کند:

  • ذرات با بار منفی ذرات با بار مثبت را جذب می‌کنند.
  • ذرات با بار مثبت دیگر ذرات با بار مثبت را دفع می‌کنند.

در پیروی از این دو قانون و باردار کردن ذرات متفاوت، فرایند رنگ آمیزی با رنگ الکترواستاتیک انجام می‌پذیرد. مطمئنا آزمایش چسبیدن بادکنک به دیوار بعد از کشیدن آن روی موهای تمیز را به خاطر می‌آورید! منطق پشت آزمایش بادکنک و دیوار تفاوت چندانی با منطق پشت فرایند رنگ آمیزی با رنگ الکترواستاتیک ندارد: در هر دوی این آزمایش‌ها نیروی الکتریسیته ساکن، یا به عبارت دیگر جاذبۀ میان بارهای منفی و مثبت منجر به چسبیدن اجسام به یکدیگر می‌شود.

در فرایند رنگ رزی فلزات با رنگ الکترواستاتیک به فلزی که آماده رنگ‌شدن است بار منفی القا می‌شود. سپس، نازل مخصوص پاشش رنگ الکترواستاتیک با استفاده از الکترونی با بار مثبت، تمامی ذرات رنگ را مثبت می‌کند. ذرات رنگ که حالا همگی دارای بار مثبت شده‌اند، طبیعتا همدیگر را دفع کرده و در نتیجه این دافعه در هوا پخش می‌شوند. حال، فلزی که از پیش با بار منفی باردار شده است، ذرات پخش شده رنگ در هوا را به خود جذب می‌کند؛ در واقع فلز منفی همچون آهنربایی ذرات مثبت رنگ را به سمت خود می‌کشد.

جالب‌ترین قسمت این فرایند این است که تا زمانی که تمام سطح فلز کاملا با ذرات رنگ پوشیده نشده باشد، فلز به جذب ذرات مثبت رنگ ادامه می‌دهد و تا زمانی که سطح باردار منفی فلز در معرض هوا باشد، ذرات مثبت رنگ تمایل دارند تا هرچه سریعتر به آن نزدیک شده و به آن بچسبند. تنها زمانی این فرایند پایان می‌یابد که به اندازه‌ای ذرات رنگ روی فلز نشسته باشند که بار منفی فلز دیگر توانایی جذب ذرات مثبت بیشتر را نداشته باشد. در نتیجه سراسر قطعه فلزی که با رنگ الکترواستاتیک رنگ شده باشد رنگی تماما یک‌دست و بی‌نقص خواهد داشت.

رنگ آمیزی الکترواستاتیک

فواید استفاده از رنگ الکترواستاتیک چیست؟

اصلی‌ترین فایده استفاده از رنگ الکترواستاتیک این است که به جای اینکه رنگ بروی فلز پاشیده شود، به علت میدان الکتریکی‌ای که بابت الکتریسیتۀ ساکن میان فلز و ذرات رنگ ایجاد شده است، خود ذرات رنگ به سمت فلز جذب شده و روی آن می‌نشینند. در نتیجه، از اسپری‌شدن بیش از حد رنگ بر روی فلز جلوگیری شده و رنگ به میزان کافی و کاملا یک‌دست روی فلز می‌نشیند. درست به همین علت است که تمامی قطعات فلزی مورد استفاده در محصولات پایپ دکو با استفاده از رنگ الکترواستاتیک رنگ آمیزی می‌شوند. در پایپ دکو کیفیت همواره حرف اول را می‌زند.

یکی دیگر از مزیت های رنگ الکترواستاتیک خصوصا برای تولیدکنندگان این است که رنگ آمیزی فلزات با استفاده از این نوع رنگ بسیار سریع‌تر انجام می‌پذیرد. در شیوه‌های رنگ آمیزی قدیمی، باید پس از رنگ آمیزی یک سطح فلز و مدتی صبر کردن برای خشک شدن رنگ، سراغ وجه دیگری از فلز می‌رفتیم. در رنگ آمیزی الکترواستاتیک، تمامی سطوح فلز همزمان ذرات رنگ را به خود جذب کرده و همزمان خشک می‌شوند.

این ویژگی رنگ الکترواستاتیک مزیت دیگری را نیز با خود به همراه دارد: در رنگ آمیزی سنتی، ممکن است قسمتی از سطح فلز از دید رنگرز جا بماند و در نتیجۀ این خطای انسانی، فلز کاملا با رنگ پوشیده نشود. چنین خطایی هنگام استفاده از رنگ الکترواستاتیک غیرممکن است. همانگونه که به آن اشاره کردیم، فلز تا زمانی که تمام سطوحش تا بیشترین میزان ممکن با پودر رنگ پوشیده شده باشد به جذب رنگ ادامه می‌دهد، در نتیجه پوششی که از رنگ الکترواستاتیک بدست می‌اید، کاملا یک‌دست خواهد بود.

مزیت دیگر رنگ آمیزی الکترواستاتیک حسابی باب طبع دوستداران محیط زیست است! استفاده از رنگ پودری باعث کاهش انتشار ترکیبات آلی فراری می‌شود که در رنگ‌های مایع وجود دارند. این ترکیبات برای افزایش دوام، روان‌کردن رنگ و افزودن برخی خواص خاص به رنگ‌های مایع افزوده می‌شوند؛ اما رنگ‌های پودری از این ترکیبات بی‌نیاز هستند و در نتیجه، هنگام رنگ رزی، این ترکیبات را در فضا منتشر نمی‌کنند. مواد آلی فرار شاید کشنده نباشند، اما در طولانی مدت تاثیرات ناگواری بر سلامت انسان و محیط زیست دارند؛ در نتیجه حذف آنها بی شک گامی مثبت در زمینه نگه‌داری از محیط زیستمان است.

در نهایت، آخرین فایده استفاده از رنگ الکترواستاتیک که حسابی به نفع تولیدکنندگان است، کارامدی بسیار بالای رنگ پودری است. بازدهی رنگ الکترواستاتیک بیش از 90 درصد است، یعنی که هم رنگ کمتری هدر می‌شود، هم تمیزکاری فضای کار پس از پایان فرایند رنگ آمیزی آسانتر خواهد بود و هم مواد زائد خطرناک کمتری تولید خواهد شد.

رنگ رزی فلز با رنگ الکترواستاتیک

آیا استفاده از رنگ الکترواستاتیک مضراتی نیز دارد؟

مطمئنا پس از خواندن تمام مزایای استفاده از رنگ الکترواستاتیک، کمی مشکوک شده‌اید و با خود فکر می‌کنید: «این همه فواید باید با مضراتی نیز همراه باشد!» حدس شما درست است، هیچ چیزی در دنیا بدون ویژگی منفی نیست.

اما نکته‌ای که ممکن است برای تولیدکنندگان ناراحت‌کننده و برای مصرف‌کنندگان آرامش‌بخش باشد، این است که نقاط منفی استفاده از رنگ پودری مختص تولیدکنندگان است و بس! مصرف‌کنندگان، نفسی راحت بکشید؛ تولیدکنندگان، عذرخواهی ما را بپذیرید!

متاسفانه، در مقایسه با دیگر روش‌های رنگ آمیزی فلزات، هزینه خرید و  برپا کردن وسایل مورد نیاز برای رنگ آمیزی الکترواستاتیک کمی قابل توجه است. علاوه بر آن، استفاده از رنگ الکترواستاتیک برای رنگ آمیزی فلزات نیازمند کارکنان آشنا با فرایند رنگ آمیزی پودری است. ممکن است آموزش نحوه استفاده از رنگ الکترواستاتیک و نحوه نگهداری و تمیرکازی وسایل آن کمی زمان و هزینه بر باشد، اما همانگونه که اندکی پیش ثابت کردیم، تمام این هزینه‌ها در نهایت ارزشش را دارد!

انواع رنگ پودری

سخن آخر

رنگ الکترواستاتیک شیوه‌ای نوین برای رنگ‌آمیزی فلزات است که از نیروی الکتریسیتۀ ساکن و میدان الکتریکی ایجاد شده توسط آن استفاده می‌کند. در رنگ آمیزی الکترواستاتیکی، به فلز مورد نظر بار منفی و به ذرات پودر رنگ بار مثبت القا می‌شود. در نتیجه، بر اساس قوانین فیزیک، ذرات رنگ به سطح فلز جذب می‌شوند. تا زمانی که تمام سطوح فلز تا بیشترین حالت ممکن با پودر رنگ الکترواستاتیک پوشیده نشده باشد، این فرایند از حرکت نخواهد ایستاد. در نتیجه، هم پوشش رنگ فلز یک‌دست و بی‌نقص خواهد بود، هم رنگ کمتری هدر خواهد رفت، هم هزینه کمتری خرج خرید مجدد رنگ خواهد شد و هم به علت استفاده از رنگ پودری به جای رنگ مایع، ترکیبات آلی فرار کمتری در فضا منتشر خواهد شد که تاثیر مثبتی در محیط زیست خواهد داشت. تنها مشکل استفاده از رنگ الکترواستاتیک، هزینه قابل توجه تهیه دستگاه‌های مخصوص آن و آموزش نحوه کار و نگهداری دستگاه‌ها به کارکنان است.

شما چطور؟ تا حالا از رنگ الکترواستاتیک برای رنگ آمیزی فلزات استفاده کرده‌اید؟ تا به حال از محصولی که به صورت الکترواستاتیک رنگ شده است استفاده کرده‌اید؟ تجریبات خود را با ما در اشتراک بگذارید!

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید